Friktionsdäck är ett populärt däck för dig som bor i Stockholm eller söderut. Även om friktionsdäck ibland kallas för åretruntdäck tycker vi det är viktigt att du använder ett däck på sommaren och ett på vinterhalvåret. När det blir varmt ute och solen gassar på vägbanan kan ett åretruntdäck bli farligt att använda då det inte är anpassat för höga temperaturer. Det är särskilt viktigt om du kör på sydligare breddgrader, till exempel sommartid i Europa. Friktionsdäck är alltså ett vinterdäck och bör användas under vinterhalvåret. En klar fördel med friktionsdäck är ljudnivån. Med friktionsdäck kan du passa på att njuta av samtal med nära och kära, höra radion lite bättre eller lyssna på den där ljudboken medan du kör. Ljudnivån är nämligen lägre med friktionsdäck än med andra vinterdäck.
Gummit i friktionsdäcken har högre friktion än övriga däck vilket ger bättre fäste på vägen än det gummi som normalt används i dubbdäck. Den miljömedvetne föraren föredrar friktionsdäck framför dubbdäck då de sliter betydligt mindre på vägarna. Om du står och väger i valet mellan friktionsdäck och dubbdäck är det bra att fundera över vilket väglag du kommer att köra mest på. Kör du till exempel mycket i stadstrafik och framför allt i de södra och mellersta delarna av landet kan friktionsdäck vara att föredra framför dubbdäck. Hur du kör spelar också in. För att göra valet mellan dubbade däck och odubbade däck som friktionsdäck lite lättare har vi på ABS Wheels tagit fram Däckväljaren. Med hjälp av några snabba frågor kommer vi lite närmare svaret på vilka däck som passar dina behov bäst.
Under 1930 talet när bilismen i Norden ökade så tog ett finskt företag fram världens första vinterdäck, däcket var dubbfri och med djupa tvärgående mönster som skapades för att fastna bättre på is och snö. Efter ett tag blev vägen plogade vilket gjorde att dessa friktionsdäck inte höll måttet. Under 1960 talet dök ett av det första dubbdäcken upp som funkade relativt bra men gav mycket oljud på vägarna och med detta så valde man att gå vidare med friktionsdäck 1970 vilket gjorde att man nu kunde gå framåt i tiden och försöka få bilen att rulla tystare. Idag har friktionsdäcken utvecklats under 50 års tid och har blivit bra klassat med dubbdäckets säkerhet men i längre studier så visar det sig endå att dubbdäcket är bättre.
För att använda året runt däck på vintern så ska det vara särskild framtaget för vinterkörning och därför ha något av dessa märken: M+S, M.S., M&S, M-S
Viktigt att tänka på är att friktionsdäcket ska vara med i listan som STRO publicerar årligen. Om man ska åka utomlands som tex Tyskland där man inte får använda sig av dubbdäck så är det bra att köra med friktionsdäck för att slipa böter. Under hösten kan du byta till friktionsdäck tidigare än till dubbdäck vilket gör att du inte behöver vara rädd längre för det olika temperaturväxlingarna. Så om du ska köpa friktionsdäck så rekommenderar vi Continental Viking Contact 7 dom är grymma och enligt test fakta 2023 års bästa friktionsdäck.
I vissa gator är det också inte tillåtet att ha dubbdäck, utan endast sommardäck eller friktionsdäck.
Allt fler väljer att köpa sina friktionsdäck online vilket gör att människor som saknar kunskap om friktionsdäck köper fel däck och av fel distributör, vissa av dessa däck har tom visats vara farliga för svenska isiga vintervägar.
OBS: Statens väg- och transportinstitut har också gjort en undersökning där det inte rekommenderar föraren att köra sina friktionsdäck under vintern då det enligt undersökningen ska ge 20% lägre bromsträcka i längden, självklart räcker detta för att rädda liv. Vi på ABS Wheels rekommenderar dig att köpa dubbdäck av den anledningen!
Ett friktionsdäck är ett vinterdäck, utan dubbar och är främst avsett att användas till vinterkörning. Mönster och gummiblandningen i dessa däck är avsedda för att fungera väl under vintern, men dock är det tillåtet att ha på dessa däck året om här i Sverige. Dock är det inte att rekommendera. Vägarna på våren och sommaren sliter på alla typer av däck, men eftersom friktionsdäcket är konstruerat och främst avsett för att användas på vintern, så har de ofta en mjukare gummiblandning än vad ett sommardäck har. Det gör att däcket kan slitas ut i förtid och ge dig sämre köregenskaper.
Det finns även något som kallas ”året runt däck”, dessa är en typ av friktionsdäck, men med mycket sämre grepp och inte avsedda för vinterväglag. Dessa har istället bättre egenskaper när du kör på barmark. Dessa däck måste även ha en särskild sorts märkning.
Står du och väljer mellan att köpa friktionsdäck och dubbdäck till vintersäsongen, så är det bra att fundera en del på din bilkörning. Om du kör sällan och bor i nedre delen av landet, där slask och lättare snöfall är det vanligaste så fungerar det utmärkt att använda sig av friktionsdäck. Kör du ofta och på isiga vägar och underlag, eller bor högt uppe i norra Sverige, så kan dubbdäck istället vara något för dig.
Det allra första vinterdäcket kom redan så tidigt som 1934 och skapade av Nokian. Man har sedan dess utvecklat vinterdäcken till att bli bättre och bättre. Under 1960-talet skapades första dubbdäcket, medan det första dubbfria däcket, så kallade friktionsdäcket, började utvecklas under 1970-talet. Detta för att det kom en lag, som reglerade hur många dubbar ett däck fick ha och hur det skulle användas. Dock är friktionsdäck ett lite felaktigt namn, då alla däck skapar friktion. Nu in på 2000-talet har utvecklingen tagit ett stort kliv framåt och det utvecklades ett däck som är både med och utan dubbar! Med en knapp ska man kunna styra dubbarna om de ska vara utfällda eller inte. Dock finns detta däck inte på marknaden ännu, men det visar oss att däcktekniken har kommit långt, sedan det första allra däcket.
Friktionsdäck är ett däck som inte har några dubbar och som främst är avsett att användas till vinterkörning. Denna typ av däck har både mönster och gummiblandning som är avsedda för vinterns kyla och väglag. I Sverige är det tillåtet att ha dessa däck på bilen året om. Därför kallas de ibland även för året runt däck. Dock är det så att det finns en däcktyp som heter ”året runt däck”, som förvisso är en typ av friktionsdäck, men som inte är avsedda för att användas när det är vinterväglag. De har ett sämre grepp och fungerar bra mycket bättre på barmark.
Att använda ett friktionsdäck året om, är alltså tillåtet, men det är inte att rekommendera. Eftersom detta däck är konstruerat för vintern, så har det en mjukare gummiblandning än vad ett sommardäck har. Det innebär att om du använder det året om, så slits däcket ut i förtid, samt att det ger dig sämre köregenskaper.
Att köra med friktionsdäck kan ha flera fördelar och om du bor i södra Sverige eller i en större stad, så är friktionsdäcken det bästa valet. Detta för att dubbdäck, när det inte är is och snö ute, river upp hälsofarliga partiklar, samt att det inte är tillåtet överallt att köra med denna typ av däck. Sedan är det så att du endast får ha på dubbdäcken mellan 1 oktober-15 april.
Vad du väljer för vinterdäck, påverkar en hel del på hur mycket slitningar det bli på vägbanan samt partikelhalten i luften. Trafikverket har gjort undersökningar i Stockholm, där ungefär 70 % av alla bilar är försedda med dubbdäck under vintern. De kom fram till att slitaget på vägen orsakade åtta gånger så mycket inandningsbara partiklar som släpps ut via bilarnas avgaser.
Något annat som påverkar valet av däck är buller. Friktionsdäck har genom mätningar visats vara den däckstyp som är tystast. Till och med tystare än sommardäck. De däck som bullrar mest, är dubbdäcken. Ytterligare fördelar med friktionsdäck är att de har ett lågt rullmotstånd. Mycket lägre än både sommardäck och dubbade vinterdäck. Ju lägre rullmotstånd, desto mer sänker du din bränsleförbrukning. Det är bra för både miljön och din plånbok. Det finns många som tycker att friktionsdäckets egenskaper är bättre på snöiga vägar än de traditionella dubbdäcken. Gummiblandningen i ett friktionsdäck är mjukare och med lameller. Det gör att ett sådant däck klarar av väderväxlingar på ett mycket bättre sätt. Köper du en uppsättning med helt nya friktionsdäck, så är det bra om du så att säga ”kör in dem”. Det för att de ska kunna klara av alla situationer och ha en full prestanda. Att köra in ett friktionsdäck görs bäst på barmark.
När du står i valet och kvalet, över vilken typ av däck du ska köpa för vintersäsongen, så är det en del att tänka på. Ofta är detta ett val som beror på vad du har för bil, vart du kör och
när du kör. Bor du i norra delen av landet, men mycket is och snö, så kan det vara en bra idé att satsa på dubbdäck och inte friktionsdäck. Bor du längre ner i landet, eller kör mycket i stan, så är det istället ett friktionsdäck som passar bäst. Dubbdäck är förbjudet på flera ställen i Sverige, ofta i stora städer samt att dessa däck får bara sitta på en viss period under vintern. Dubbdäck låter även mer, när man har dem på. Dubbfria däck, eller friktionsdäck är tystare och rullar som regel lätt. Det gör att du sparar bränsle. Med dubbfria däck är du också friare, eftersom du kan sätta på att dem relativt tidigt på hösten och sedan kan du skifta till sommarhjulen när det passar på våren. Du är inte styrd av de datum som gäller för vinterdäck generellt.
Idag finns det även tre typer av vinterdäck du som konsument kan välja mellan. Nordiska dubbfria däck, europeiska dubbfria däck och dubbdäck. Om man förklarar det enkelt, så kan man säga att de däck som är europeiska och dubbfria, är byggda utifrån tyska förhållanden. Man kallar även dessa däck för mellaneuropeiska friktionsdäck, för att påpeka att dessa däck inte fungerar lika väl i Norra Europa. Dessa europeiska dubbfria däck har en hög hastighetsklass samt att de presterar mycket bra på våta vägar. Dock är de sämre på underlag som snö och is. Vill du ha bra däck, för våra väderförhållanden i Sverige, så ska du satsa på Nordiska dubbfria däck, som är utvecklade just för vårt klimat. De europeiska friktionsdäcken passar dock vårt väder under hösten och våren.
Är dina friktionsdäck i bra skick?
Om du redan har en uppsättning med friktionsdäck förvarade inför vintersäsongen, eller de redan sitter på din bil, så är det bra att kontrollera att de är i bra skick. Om de inte är det, så är det läge att investera i nya däck. Det första du bör kontrollera är mönsterdjupet. Om mönstret är för nedslitet, så får du sämre grepp på vägbanan och det kan ge dig stora problem, främst om det är snöigt och isigt ute. Mönsterdjupet skiljer sig åt, sommardäck kan ha så lågt som 1,6 mm, medan ett vinterdäck bör ha minst 3 mm för att vara lagligt, 5 mm för att följa säkerhetsrekommendationerna. Mät mönsterdjupet med en pinne där du markerar 3 mm, eller med en femkrona. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är nämligen 3 mm. Kontrollera även när dina däck är tillverkare. Alla däck ska ha ett datum tryckt någonstans. Ofta har däck en rekommenderad livslängd som varierar beroende på modell och märke. Sedan är det bra att se över däckens helhet, har den skador eller annat som påverkar? Köp nya!
Köpa nya eller begagnade friktionsdäck?
Begagnade friktionsdäck är ofta billigare att köpa än helt nya. Dock är det viktigt att de är i bra skick. Du bör ha ett vant öga för däckslitage med mera, så att om du satsar på begagnade däck får däck som håller. Köper du helt nya friktionsdäck så garanteras du däck som håller. Sköter du dessutom om dem, så har du däck som håller säsong efter säsong. Det kan bli dyrare i längden om du köper begagnande däck som inte håller måttet. Om du har otur, så kan det innebära att du köper däck, gång på gång, när du från början kunde ha satsat helt
nya däck från början. Så rannsaka dig själv, är du inte jättebra på att se skillnader, så köp ett helt nytt.
Idag finns det många premiumdäckmärken att välja. Bland dessa hittar du bland annat Michelin, Goodyear och Continental. Beroende på vem du frågar, så kommer du få olika rekommendationer. Ofta är det så med kvalitetsdäck, som koster lite mer, ger dig mindre buller och bättre köregenskaper. Ofta har dessa däck även en hög prestanda, samt att livslängden är hög. Dock finns det billigare alternativ när det kommer till friktionsdäck. Många budgetdäcktillverkare satsar allt mer på att utveckla och förnya sig och ser noga till att tillverka däck som är säkra för alla bilförare.
Läs gärna på om de olika däcktillverkarna och vad de har för friktionsdäck att erbjuda dig. Många av dessa däcktillverkare har funnits i flera hundra år och har sedan dess utvecklat sig och kan erbjuda en mängd olika typer av däck anpassade till din bil.
Idag är det mycket vanligt att kunna köpa friktionsdäck på nätet. Det gör att du kan jämföra både priser och däckens kvalitet på ett bra sätt. Dessutom finns det i många fall smarta sökmotorer som tar fram exakt storlek som passar till din bil. En del däckhandlare på nätet etbjuder även montering i samband med leverans. Se till att läsa på så mycket som möjligt om däck, innan du köper nya. Det finns många typer av däck och däck tillverkare idag och det är inte alltid enkelt att förstå alla typer av märkningar. Satsa även på att läsa igenom så många däcktester som möjligt. På så vis får du vägledning i vilken däck du säkert kan satsa på. Däcktest utförs idag hos många stora tidningar, samt sajter med inriktning på motor och teknik. På internet kan du även hitta sammanställningar av alla tester. Via internet kan du hitta det mesta när det kommer till vilka däck och tillverkare du ska välja, men var källkritisk. Det är inte alltid det är experter som ger råd.
Att förlita sig på däcktest, kan ha flera fördelar. Dels får du ett däck som anses vara det säkraste och pålitligaste just nu. Samt att du även får reda på vad däcket tål och inte tål. Om du vill spara in lite på pengarna, så kan ett däcktest från föregående år vara en smart idé att kolla in. Detta är för att när däckförsäljare får in årets eller säsongens nya däck, sänker priset på förra säsongens sortiment. Det är inte ofta det är så stora skillnader på däck från förra året som årets däck, så du kan köra ett klipp! Se till att vara ute i god tid, så att du får de däck du vill ha.
När du väl investerat i nya eller begagnade friktionsdäck och det är dags att skifta däck, så ställs du mellan att göra det själv, eller lämna in den till någon som gör det åt dig. Fördelen med friktionsdäck, är att du i stort sett kan sätta på dem när som helst under året. Det gör att om du använder dig av en verkstad, enkelt får en tid. Det kan annars lätt bli rusning till dessa, strax efter att första halkan kommit.
Väljer du att skifta däcken på egen hand, så är det bra att du först och främst ser till att däcken har rätt lufftryck. Detta är även bra sedan att kontrollera en gång i månaden. För lågt lufttryck ger sämre köregenskaper samt sliter ut dina däck i förtid.
När du ska byta däck så se till att placera bilen på ett plant underlag. Se sedan till att du lägger i en växel samt drar åt handbromsen. För att ytterligare säkra att bilen inte flyttar på sig, så kan du använda stoppklossar. Innan du hissar upp bilen, så lätta på hjulbultarna och använd en hjulmutternyckel med hävarm, så går det lättare för dig. Om du inte har tillgång till en smart lift, så som de har på verkstäder, så är det en garagedomkraft du ska använda för att lyfta upp bilen med. De däck, som har bäst mönsterdjup ska sitta bak på bilen. För att underlätta inför nästa däckbyte så är det även smart om du smörjer gängorna med fett innan du skruvar åt. De däck du tar av bilen, och förvarar inför nästa säsong ska du tvätta rent med ett milt bilschampo. Tvätta även av fälgarna. Markera även däcken hur de satt, så att du vet rotationsriktning på dem. Se sedan till att du förvarar däcken mörkt, svalt och torrt. Du kan hänga eller stapla däcken. När du ändå håller på att byta däcken, passa på att gå igenom bilen för övrig. Det är exempelvis bra att kontrollera bromsskivorna, när du ändå är under bilen och grejar. Du kommer enkelt åt både bromsskivor och bromsbelägg när däcken är av. Kanske det är dags att byta ut även dessa?
Andra tips och råd
Oavsett om du väljer att satsa på friktionsdäck eller dubbdäck samt oavsett märke, så är ett gott råd att du kör på ett klokt sätt. Även om du bytt till vinterdäck, så kanske inte dina medtrafikanter gjort det. Ta hänsyn i trafiken, kör utefter underlaget och se till att du har gott om tid på dig. Vinterväglag kan vara förrädiskt och även om du har nya fräscha däck på bilen så kan olyckan vara framme. Sedan sist, men inte minst, se till att älska dina däck. Ge dem omvårdnad och uppmärksamhet mer än två gånger om året, då du skiftar däck. Se över lufftryck, däckmönster och om det uppstått skador. Du blir duktigare på att se skillnader på däck, samt att du även kan känna skillnader i körkomfort och bränsleekonomin.
Så här ser ett friktionsdäck ut:
Enligt däcktesterna från Vibilägare, Aftonbladet, Råd&Rön så är dessa friktionsdäck bäst i test inför år 2020.