I de norra delarna av vårt land blir vintern ofta tuff. Men även söderut kan det ibland bli halt och snö kan samlas på vägbanorna. Om du vet med dig att du kommer att köra på väglag som varierar kan det vara klokt att överväga dubbdäck. Nordiska vinterdäck är att föredra om man kör mycket på snö och is.
Med bra dubbdäck på ditt fordon kan du känna dig trygg med att ha riktigt säkra vinterdäck. Dubbarna, de små metallpiggarna som sticker ut en liten bit från däckets slityta, ger däcket mycket bra grepp om vägen. Dubbdäck är de överlägset bästa däcken vid tufft vinterväglag. När det råder blixthalka och is har frusit till på vägbanan finns det inget säkrare däck än dubbdäck som ger ett bättre grepp.
Dubbdäck erbjuder ett utmärkt grepp på isiga och snöiga vägar, vilket gör dem till det säkraste och mest effektiva valet för vinterkörning.
Vinterdäck, oavsett om de är dubbade eller dubbfria, bör ha ett spårdjup på minst 3
Lagligt sett får dubbdäck användas från 1 oktober till 15 april, men vinterdäck (oavsett om de är dubbade eller inte) är obligatoriska från 1 december till 31 mars vid vinterväglag.
Här kan du söka valfritt
Funderar du på att köpa dubbdäck? Kanske har du tagit hjälp av Däckväljaren och den har indikerat att dubbdäck är rätt däck för dig.
Dubbdäck får dock inte lov att användas på alla vägar och det är viktigt att hålla koll på de datum då vinterdäck är tillåtet.
I Sverige får du köra med dubbdäck 1 oktober 2023 till 15 april år 2024.
Är mönsterdjupet tillräckligt? Det är lag på att ha minst 3 millimeters mönsterdjup på vinterdäck.
Vi på ABS Wheels kan det mesta som är värt att kunna om dubbdäck. Vi hjälper dig att välja ut rätt däck för ditt fordon. Har du frågor om val av dubbdäck hjälper vi dig gärna att svara på dem. Vi hjälper dig också gärna att byta från sommardäck till dubb eller andra typer av vinterdäck.
Däck med dubbar ger dig det där extra greppet, förbättrade bromsegenskaper och förbättrade köregenskaper som du behöver för att ta dig fram på snö och is säkert. De har specialtillverkade gummiblandningar och däckmönster för att hantera kalla temperaturer där vinterväglag råder. Mönstret är flexibelt nog för att hindra snö från att fastna i hjulet och förbättrar greppet på is.
Tester har visat att till och med i mycket låga farter blir bromssträckan en halv till en hel billängd kortare än med ett identiskt fordon utrustat med friktionsdäck. Utan dubbar så ökar du risken för att sladda i kurvorna och hamna utanför vägbanan. Därför ska du köpa dubbdäck med bra mönster!
Det finns dock nackdelar med våra kära dubbar. Enligt forskning från Chalmers leder dubbarna till luftburna dödsfall. Samtidigt som annan forskning visar att det istället räddar liv. Vi på ABS Wheels anser att du ska köra med dubbar! Det är säkrast. Tänk på att det finns nya regler i samband med corona, du kan nu ha dubbade däck fram till 30 april.
TIPS: Sök däck som bland annat är godkända för perioden 1 december till 31 mars. Vårt tips är att inte fastna så mycket på priset, tänk istället på säkerheten. Däck får enligt lag (på vintern) vara dubbfria vinterdäck eller dubbade vinterdäck. Alternativen utan dubbar kan ha olika namn som dubbfria däck eller odubbade vinterdäck. Oavsett om du väljer premium eller budget när du väl ska byta, så bör du i alla fall välja rätt däck för bilen. Säkerheten är viktigast!
Att välja mellan dubbdäck och odubbade vinterdäck kan vara en utmaning för många bilägare. Ditt val kan påverka både din säkerhet och körkomfort under vinterns kalla månader. Här är några viktiga punkter att tänka på när du ska göra ditt val.
Om du bor och kör mestadels i stadsområden med bra snöröjning, kan odubbade däck vara ett bra alternativ. De är oftast tystare och ger mindre vibration än dubbdäck, vilket kan förbättra din körkomfort. Dessutom är odubbade däck mer miljövänliga, eftersom de orsakar mindre vägslitage. Å andra sidan, om du bor på landsbygden eller i områden med mycket is och snö, kan dubbdäck vara det bästa valet. Dubbarna på dessa däck ger bättre grepp på isiga och snöiga vägar, vilket kan vara avgörande för din säkerhet.
Lagar och regler kring användning av dubbdäck varierar kraftigt mellan olika länder och regioner. Detta beror på miljökonsekvenserna av dubbdäck, som bidrar till ökat vägslitage och luftföroreningar.
I Sverige får dubbdäck användas vid vinterväglag. Dock har vissa städer som Stockholm och Göteborg infört en lokal avgift för bilar med dubbdäck för att minska partikelutsläppen.
I andra länder, som Tyskland och Danmark, är dubbdäck helt förbjudna. I Finland och Norge, där vintrarna kan vara extremt hårda, är dubbdäck tillåtna under större delen av året.
Även om dubbdäck ofta är dyrare än odubbade däck, kan de vara mer kostnadseffektiva på lång sikt om de minskar risken för olyckor. Dubbdäck tenderar också att hålla längre än odubbade däck.
Slutsats: Valet mellan dubbdäck och odubbade däck beror på flera faktorer, inklusive var du bor, vilka väderförhållanden du stöter på, lokala lagar och din budget. Genom att tänka igenom dessa faktorer kan du göra ett informerat beslut som förbättrar din säkerhet och körkomfort under vintern.
Nyköpta dubbdäck behöver en inbromsningstid på cirka 40-50 mil, där aggressiva accelerationer, inbromsningar och höga hastigheter i kurvor bör undvikas för att dubbarna ska sätta sig ordentligt.
Däckets hastighetsindex bör vara dimensionerad för en högsta hastighet på minst 160 km/tim, oavsett om de är dubbade eller dubbfria.
Det är inte tillåtet att blanda dubbade och dubbfria däck på samma fordon.
Från 2019 bör vinterdäck vara märkta med 3PMSF, men till och med 2024 är det fortfarande tillåtet att använda däck märkta M+S som är speciellt utformade för vinterkörning.
Tre typer av vinterdäck finns tillgängliga: dubbdäck, dubbfria friktionsdäck för nordiska förhållanden och dubbfria friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Valet mellan dessa bör baseras på kör förhållandena där du bor.